مفهوم احسان و نیکوکاری
احسان و نیکوکاری، مصادیق فراوانی دارد، بعنوان نمونه: ایمان به خدا، ایمان به پیامبر صلوات الله علیه و آله، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، عفو و گذشت، محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام، خیرخواهی و اصلاح، اجتناب از فساد، فحشا و گناهان کبیره، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، پرداخت کالا و هدیه مناسب برای زن مطلقه، انفاق و بخشش در راه خدا، تأمین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و… از مصادیق احسان و نیکوکاری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
 

احسان برگرفته از حسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری، و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد. کسیکه علم نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، از جمله نیکوکاران به حساب می‌آید و بر این اساس است. سخن امیرمؤمنان علیه السلام که می فرمایند: مردم به انچه از کارهای شایسته و نیک می آموزند یا به آن عمل میکنند، نسبت داده میشوند.

 

واژه احسان به معنای انجام دادن کار نیک، بطور عمده در آیاتی بکار رفته است که پس از بیان اموری،عاملان آنرا بعنوان محسن مورد ستایش قرارداده است؛ چنان که در سوره مبارکه بقره میخوانیم:

 

و اذ قلناادخلوا هذه القریه فکلوا منها حیث شئتم رغداً وادخلوا الباب سجدا و قولوا حطه نغفر لکم خطیکم و سنزید المحسنین؛ و به خاطر بیاورید زمانی راکه گفتیم:

 

در این شهر «بیت المقدس» وارد شوید! و از نعمت های‌ فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید و از در «معبد بیت المقدس» با خضوع و خشوع وارد گردید و بگویید:

خداوندا! گناهان ما را بریز! تا خطاهای شما را ببخشیم و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.

 

ودر جای دیگر می فرماید: الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خودرا فرو میبرند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد. خداوند در این آیات، ضمن بیان مصادیق کارهای نیک، بندگان خود رابه انجام آن، ترغیب و تشویق مي نماید.

احسان و نیکوکاری، باعث محبوبیت انسان نزد خدای سبحان میشود. جدای از تعابیر دیگری که درباره انسان های‌ نیکوکار در قرآن کریم وارد شده، جمله زیبای «الله یحب المحسنین» پنج بار در آیات قرآن کریم، تکرار شده است. که بیانگر جایگاه و ارزش احسان و نیکوکاری در پیشگاه خداوند میباشد. موارد یاد شده، بخشی از آثار احسان و نیکوکاری است که در آیات قرآن کریم به آن اشاره شده است.

احسان و نیکوکاری باعث تعدیل ثروت در جامعه شده و نظام طبقاتی را از بین میبرد، دوستی و صمیمیت را بین افراد جامعه، ایجاد نموده و آمرزش گناهان انسان را سبب شده ودر نتیجه سعادت و عاقبت به خیری انسان های‌ نیکوکار در دنیا و آخرت را تضمین می‌نماید و باعث محبوبیت او در پیشگاه خداوند میشود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...